Check eenvoudig dubbele transacties in Google Analytics - Optimalisatie Groep

Check eenvoudig dubbele transacties in Google Analytics

Dubbele Transacties Report

Je zet je sales targets, berekent je ROAS (Return on Ad Spend), en kijkt verlekkerd naar je dashboard: het gaat prima, denk je.

Maar check je ook wel eens of al je transactie IDs wel uniek zijn?

Dubbele transactie IDs kunnen voorkomen als de meetcode die een aankoop meet meerdere keren afgaat.

Door een page refresh bijvoorbeeld. Of als de bezoeker de browser opnieuw opent, en de bedankpagina nog een keer laadt.

Geen standaard report

In Google Analytics zul je dit moeten controleren via een maatwerk report.

Download hier het template voor dit report, of maak het eenvoudig zelf.

Kies als dimensie transactie ID, en als metric transacties, en je bent klaar. Als alle regels slechts 1 transactie hebben, is je data schoon!

Ik zie dubbele.. wat nu?

Om dubbele metingen te voorkomen, zul je je implementatie aan moeten passen. Dit kan op veel manieren.

De beste: Zorg aan de bron (de website) dat de meetcode altijd maar 1x keer wordt afgevuurd. Ofwel: vraag je ontwikkelaar.

Via Google Tag Manager kan het ook voorkomen worden. Dan plaats je zelf een stukje controlecode, waarbij je gebruik maakt van een cookie en een aangepaste trigger.

Lees de “definitive guide” met veel technische details hier – of vraag het aan je technisch webanalist – die heeft vast vaker met dat bijltje gehakt.

Happy Selling!

Related Posts

Laat een reactie achter

Hi, welkom op de blog van de Optimalisatie Groep.

Via dit blog houden we jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van CRO en website optimalisatie en organisatie. Onderwerpen waar we over schrijven is (digital) strategie, CRO, A/B testen, onderzoek, (re)design en UX, psychologie en data tips.

We publiceren meerdere berichten per week, die we bovendien via onze nieuwsbrief verspreiden.

Opgeven daarvoor kan hier

Categorie├źn