Slim gebruik maken van ecommerce metrics en dimensies: een voorbeeld - Optimalisatie Groep

Slim gebruik maken van ecommerce metrics en dimensies: een voorbeeld

leeg karretje

Web Analytics is tellen.

Page views, sessies, gebruikers, kosten, opbrengsten.. het zijn allemaal tellertjes die je bijhoudt.

Hoe meer dingen je telt, hoe meer mogelijkheden je hebt om verbanden te zien en slimme berekeningen te maken.

Maar soms moet je even stoppen met tellen en in de actiemodus springen, anders ga je al boekhoudend failliet.

3, 2, 1.. Actie! Tellen moet, maar blijven tellen is niet goed.

Jules Stuifbergen

In deze blog een voorbeeld van slim tellen gekoppeld met nog slimmere actie waarbij je denkt: dit is zo simpel – waarom zie ik het in de praktijk bijna nooit?

Een slimme ecommerce metric

In Google Analytics kan je custom metrics aanmaken op product niveau. Ofwel: een tellertje dat iets zegt over een product.

Maak een Out of stock Product Detail View aan op productniveau.

Simpel genoeg. Maar je moet dan ook op je site gaan tellen hoe vaak dit gebeurt. Dus je meetcode aanpassen.

Dat kan zo, via GTM:

Tot zo ver de teller. Stap 1 is gezet.

We kunnen nu zien hoe vaak producten worden bekeken die we niet meer hebben.

Je kan nu al in de actie schieten door inkoopopdrachten te gaan geven. Maar we gaan nog even door.

Een slimme content group

In Google Analytics heb je per pagina 5 slots beschikbaar om meta-informatie op te slaan.

Maak een Content Group aan met de productnaam er in zodat je kan zien welk product op die pagina staat.

Alweer: simpel genoeg, maar nog niet alles. Even via GTM een variabele uit de datalaag halen, en in het goede vakje configureren. No code deze keer.

Dit keer de Google Analytics settings variabele vullen met een datalaag variabele. Die haal je hier: ecommerce.detail.products.0.name

En zet je in de goede content group.

Genoeg slim gedaan: actie!

Je telt nu:

  • detail views “out of stock”
  • productnaam bij elke pagina

Je telde al:

  • marketing kanalen

Zet dit naast elkaar en je kan zien of je betaalt voor mensen die landen op een uitverkocht product.

Ofwel: 1 + 1 = 2

Actie: Stop met mensen teleurstellen. Spaar geld. Stop die campagnes, gebruik het geld om te verkopen wat je wel kan leveren.

Dit rapport maak je overigens als volgt:

  • dimensie: “Product” – ingebouwd
  • dimensie: de “Landing Content Group” die je hebt aangemaakt
  • dimensie: Channel Grouping (of campagne naam, wat jij wil)
  • tellers: Viewed product out of stock
  • bonus teller: Viewed product in stock

Nu jij: aan de slag

1, 2, 3.. open je GA en GTM schermpjes en begin met actionable reports maken, hop!

En als je zelf ook van dit soort nuttige voorbeelden hebt: deel ze in de comments, of mail ze naar me. Thanks!

Related Posts

Laat een reactie achter

Hi, welkom op de blog van de Optimalisatie Groep.

Via dit blog houden we jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van CRO en website optimalisatie en organisatie. Onderwerpen waar we over schrijven is (digital) strategie, CRO, A/B testen, onderzoek, (re)design en UX, psychologie en data tips.

We publiceren meerdere berichten per week, die we bovendien via onze nieuwsbrief verspreiden.

Opgeven daarvoor kan hier

Categorie├źn