Stappen tellen als conversie - Optimalisatie Groep

Stappen tellen als conversie

In Google Analytics leiden vele wegen naar Rome. Maar sommige wegen zijn net even wat makkelijker dan andere.

Een makkelijke manier om te werken is:

Tel elke funnelstap als conversiedoel in Google Analytics.

In Google Analytics heb je per view ruimte voor 20 verschillende conversietellers. Meestal ruim voldoende om mee te werken.

Must-haves conversies om te tellen zijn natuurlijk..

  • een verkoop, aanschaf, donatie, of aanvragen van een offerte – iets wat direct van invloed is op je zakelijk succes
  • registratie van nieuwe gebruiker / account – iets wat direct je publiek vergroot
  • het voltooien van een belangrijke taak die een bezoeker kan uitvoeren

Ofwel: einddoelen.

Maar ook tussenstappen zou je moeten tellen als conversiedoel.

Elke stap telt

Door het tellen van stappen richting het einddoel, maak je plotseling veel meer mogelijk.

Of eigenlijk: door het tellen van tussenstappen als conversiedoel, maak je het jezelf heel makkelijk om antwoord te krijgen op vragen

  • hoe veel % van de bezoekers beginnen?
  • hoe veel mensen haken af op stap 3?
  • wat is mijn task completion rate?

Natuurlijk zit de stapdata al in Google Analytics, maar aparte tellertjes zijn vooral handig.

Calculated Metrics

Stel je hebt goal 1 ingesteld als “Purchase Page”, en goal 6 als “Start Checkout”, dan kan je eenvoudige een “Funnel Rate” metric aanmaken als volgt:

{{Purchase Page (Goal 1 Completions)}} / {{Start checkout (Goal 6 Completions)}}

Vervolgens kan je hiermee

  • Direct de percentages in je reports bekijken (en doorzagen op campagne, device, etc) – zonder met te hand te gaan rekenen
  • Alerts instellen
  • Data Studio reports aanmaken

Dus: maak het je makkelijk: besteed even wat tijd aan het goed tellen van stapjes.

Related Posts

Laat een reactie achter

Hi, welkom op de blog van de Optimalisatie Groep.

Via dit blog houden we jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van CRO en website optimalisatie en organisatie. Onderwerpen waar we over schrijven is (digital) strategie, CRO, A/B testen, onderzoek, (re)design en UX, psychologie en data tips.

We publiceren meerdere berichten per week, die we bovendien via onze nieuwsbrief verspreiden.

Opgeven daarvoor kan hier

Categorie├źn