Waar komen toch die Google Analytics metingen vandaan? - Optimalisatie Groep

Waar komen toch die Google Analytics metingen vandaan?

In de reeks: #datatips waarvan je denkt dat je er niets aan hebt, maar die zich ooit heel erg gaan terugbetalen.

Gebruik je Google Analytics? Dan is het soms handig om te weten waar een meting vandaan komt.

  • Komt het uit een GTM container?
  • Welke dan?
  • Wie, wat, wanneer heeft gezorgd dat een meting wel of niet goed binnen komt?

Google Tag Manager versiebeheer koppelen aan Analytics

In Google Tag Manager kan je onder het tabblad versions zien welke container versies er allemaal hebben bestaan, en wie ze heeft gepubliceerd.

Om dit nou te koppelen aan Analytics, kan je het volgende doen:

Zet de interne variabelen aan {{Container ID}} en {{Container Version}}

Ga vervolgens naar je Google Analytics Settings variabele, en voeg het veld to &ds – Data Source, en gebruik als inhoud de ID en de versie:

Bekijk de resultaten in Google Analytics

Als je vervolgens iets ziet binnen komen in Google Analytics, kan je zien vanuit welke source het komt:

Ga naar de meting waarvan je de bron wil zien, en klik Secondary Dimension. Daarna, kies Data Source en voila! Je ziet welke containerversie deze meting mogelijk heeft gemaakt.

Superhandig voor events die je voor het eerst ziet (of voor het laatst..), en om bij te houden wanneer nieuwe containerversies gepubliceerd zijn – vanuit Google Analytics zelf.

Related Posts

Laat een reactie achter

Hi, welkom op de blog van de Optimalisatie Groep.

Via dit blog houden we jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van CRO en website optimalisatie en organisatie. Onderwerpen waar we over schrijven is (digital) strategie, CRO, A/B testen, onderzoek, (re)design en UX, psychologie en data tips.

We publiceren meerdere berichten per week, die we bovendien via onze nieuwsbrief verspreiden.

Opgeven daarvoor kan hier

Categorie├źn